Zoeken in deze blog

donderdag 30 december 2021

LANAKEN (TOEN LANAEKEN) TOURNEBRIDE TRAMSTATIE 1934


Ik ben geboren in 1940 en woonde aan de tramhalte in Daelwezeth. De tram was dus echt verbonden met mijn/ons dagelijks leven. De mijnwerkers zetten hun fietsen ,(of kwamen ze halen)bij ons op het "gelèèg" heel vroeg in de morgen,'s middags of laat in de avond.
Er was ook op onregelmatige basis een goederentransport van zgn. marcandies. Het was een stoomtram en als klein manneke stond ik af en toe als hij veel gedonder en gesnuif voorbij tsjoekte ontmoette.
Op de tram voor reizigers stond vermeld: Vers/naar Tongeren/Tongres of : Vers naar Maaseik. Op een dag mijn oom Richard me uit dat "vers" het Franse woordje was voor "naar".Dar was dus het eerste Franse woordje dat ik kook.
De mensen zelf spraken over de tram die "op" ging (naar Tongeren) of "af" (naar Maaseik)
Den tram is niet nodig...
Es den tram aal aaf?
Dat kwam overeen met de lus van de Maas, die stroom afwaarts naar Maaseik.
Ergens begon jaren 50 kwam er de elektrische tram met, hou je enorm. Automatische deuren. Ik herinner me nog de eerste dag dat de tram reed. Half Daelwezeth stond aan de tramhalte om de automatische deuren te zien open en dicht klappen. Dat gebeurde krachtig met zo een kracht dat je wel stevig moest oppassen er niet tussen te verkrijgen...
André Manteleers

XX



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

OUDE BEROEPEN: KLOMPENMAKER 1960

X