Zoeken in deze blog

donderdag 15 augustus 2024

DE TIJD VAN TOEN: HET ONTSTAAN VAN DE VOLKSWAGEN KEVER


HET BEGON IN DE JAREN ’20 VAN DE VORIGE EEUW, TOEN DE OOSTENRIJKSE AUTO-INGENIEUR FERDINAND PORSCHE MET EEN NIEUW IDEE VOOR EEN GOEDKOPE AUTO KWAM. NIEMAND HAD ER BELANGSTELLING VOOR EN SLECHTS ENKELE PROTOTYPEN WERDEN ONTWIKKELD. DAAROM BEGON HIJ VOOR ZICHZELF. PORSCHE WERD AL GAUW OPGEMERKT DOOR DE GEÏNTERESSEERDE POLITICUS, ADOLF HITLER. DE RIJKSKANSELIER GAF HEM IN 1934 DE OPDRACHT OM EEN WAGEN ‘VOOR HET VOLK’ TE ONTWERPEN. DE EISEN WAREN ALS VOLGT: DE AUTO MOEST EEN TOPSNELHEID VAN 100 KM/U HALEN, GESCHIKT ZIJN VOOR EEN KLEIN GEZIN OF VOOR DRIE SOLDATEN EN EEN MITRAILLEUR, HET MOEST EEN LUCHTGEKOELDE MOTOR HEBBEN EN BETAALBAAR ZIJN VOOR GEWONE DUITSERS. DE EERSTE PROTOTYPES WERDEN IN 1936 GEMAAKT. DEZE ZIJN DOOR DE DUITSE OVERKOEPELENDE ORGANISATIE VOOR AUTOBOUWERS RDA AAN HARDE TESTS ONDERWORPEN. ONDANKS HET BREKEN VAN KRUKASSEN, VERSNELLINGSPOKEN EN KABELS VAN DE REMMEN, WERD TOCH EEN POSITIEF ADVIES UITGEBRACHT. DAAROP KREEG PORSCHE DE OPDRACHT OM NOG DERTIG KEVERS TE MAKEN. IN 1937 REDEN DEZE 30 PROTOTYPES IN TOTAAL 2,4 MILJOEN KILOMETER. DE PROTOTYPES HADDEN GEEN ACHTERRUIT, WAARDOOR ZE IETS WEGHADDEN VAN KEVERS.
IN 1938 LEGDE DE FÜHRER DE EERSTE STEEN VAN DE FABRIEK. DE AUTO, GENAAMD “KRAFT DURCH FREUDE” (IN DE VOLKSMOND EEN KEVER), ROLDE IN 1940 VOOR HET EERST VAN DE LOPENDE BAND. IN 1938 KRIJGT DE KEVER HAAR DEFINITIEVE VORM EN IS ZIJ PRODUCTIERIJP. ER WORDT EEN FABRIEK OPGEZET IN WOLFSBURG (DUITSLAND), WAAR TOT 1978 KEVERS ZULLEN WORDEN GEMAAKT. TOT DE OORLOG LOPEN ER 630 BLAUWGRIJZE KDF-WAGENS VAN DE BAND. DEZE KOMEN IN HANDEN VAN NAZI-PARTIJBONZEN EN NIET BIJ DE BURGERS TERECHT. DAARNA WORDT DE PRODUCTIE VAN KEVERS GESTOPT EN SCHAKELT DE FABRIEK OVER OP OORLOGSVOERTUIGEN. ZO ZIJN DE KÜBELWAGEN (SOORT JEEP), DE SCHIMMWAGEN (KAN OOK VAREN) EN DE KOMMANDEURSWAGEN (MET VIERWIELAANDRIJVING) ONTSTAAN, ALLEMAAL GEBASEERD OP DE KEVER.
AAN HET EIND VAN DE OORLOG WERD DE FABRIEK ZWAAR GEBOMBARDEERD DOOR DE GEALLIEERDEN. DE KDF-FABRIEK WERD OVERGEDRAGEN AAN DE BRITTEN, EN MAJOOR IVAN HIRST NAM DE LEIDING OVER DE PRODUCTIE. HIJ SCHAKELDE HET BEDRIJF IN VOOR HET BRITSE LEGER, OM HET TEKORT AAN VOERTUIGEN TE COMPENSEREN. DE NAAM WERD OMGEDOOPT IN WOLFSBURG MOTOR WORKS, NAAR DE STAD WAAR DE FABRIEK STOND. LATER KREEG HET DE NAAM VOLKSWAGEN EN STOND HET AUTOBEDRIJF SYMBOOL VOOR DE HERLEVING VAN DE DUITSE INDUSTRIËLE ECONOMIE. NADATT DE FABRIEK WEER OPGEBOUWD IS, WORDEN DE EERSTE BRILKEVERS GEBOUWD (DE ACHTERRUIT HEEFT DE VORM VAN EEN BRIL). NIEMAND ZIET DE TOEKOMST VAN DE KEVERS ZITTEN, MAAR OMDAT ER BEHOEFTE IS AAN VERVOERSMIDDELEN EN HET GOED IS VOOR DE WERKGELEGENHEID, BLIJFT DE FABRIEK DRAAIEN.
EERST VOOR HET ENGELSE LEGER, TOEN VOOR VITALE BEDRIJVEN ZOALS NUTSBEDRIJVEN, EN VERVOLGENS VOOR DE DUITSE MARKT. DAARNA VOLGDE DE EXPORT. NEDERLAND WAS IN 1947 ÉÉN VAN DE EERSTE LANDEN DIE KENNIS MAAKTE MET DE KEVER. HVOLKSWAGEN SLUIT ZIJN EERSTE EXPORTCONTRACT AF. HET GAAT OM EEN LEVERING VAN MAAR LIEFST 56 KEVERS AAN IMPORTEUR BEN PON IN NEDERLAND.
OP 4 MAART 1950 RIJDT DE 100.000STE VOLKSWAGEN KEVER DE FABRIEK UIT. DE KEVER WORDT STEEDS LUXER EN IS NU OOK VERKRIJGBAAR ALS CABRIOLET OF MET EEN ZONNEDAK.
AL IN 1955 WERD HET AANTAL VAN ÉÉN MILJOEN AUTO’S BEREIKT. DE KARAKTERISTIEKE VOLKSWAGEN WERD PAS VANAF 1967 OOK DOOR VOLKSWAGEN ZELF KEVER GENOEMD, NADAT DE AUTO DIE NAAM IN DE VOLKSMOND AL HAD GEKREGEN. DOOR DE JAREN HEEN WERDEN ER GEREGELD VERANDERINGEN EN VERBETERINGEN AAN DE AUTO DOORGEVOERD, DAARDOOR BLEEF DE AUTO QUA VEILIGHEID EN PRESTATIES LANG ‘UP TO DATE’. IN 1972 NAM DE KEVER DE TITEL ‘MEEST GEPRODUCEERDE AUTO’ OVER VAN DE AMERIKAANSE T-FORD (15 MILJOEN EXEMPLAREN).
MAAR AAN ALLES KOMT EEN EIND, OOK AAN DE KEVER. IN 1978 WERD DE PRODUCTIE IN DUITSLAND GESTOPT TEN GUNSTE VAN ZIJN OPVOLGER: DE VOLKSWAGEN GOLF.
DE GOLF ZOU DE PRODUCTIECIJFERS VAN DE KEVER NOG GAAN OVERTREFFEN. MAAR BUITEN EUROPA BLEEF DE PRODUCTIE DOORGAAN. TOT OP 30 JULI 2003 IN PUEBLA, MEXICO, DE ALLERLAATSTE VAN DE BAND ROLDE. DE LAATSTE SERIE ‘ÚLTIMA EDICIÓN’, WERD IN EEN BEPERKTE OPLAGE VAN 3000 STUKS GEPRODUCEERD EN WAS ALLEEN BEDOELD VOOR DE MEXICAANSE MARKT. HET SUCCES MAG DUIDELIJK ZIJN: ER ZIJN RUIM 21 MILJOEN EXEMPLAREN GEPRODUCEERD. EN NU, NA RUIM 60 JAAR, IS ER EEN OPVOLGER: THE NEW BEETLE.
ECHTER OOK ANDERE MODELLEN WORDEN DOOR VOLKSWAGEN MET GROOT SUCCES ONTWORPEN. 

X


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

DE FAZANT

Waar zit ik het liefst? Ik kom vaak in verschillende gebieden, maar mijn voorkeur gaat uit naar graslanden of akkers met een ruige berm. Ook...