In 1924 begon Koen Klinkers een garage die de eerste auto van heel Mechelen verkocht, en wel aan Dokter Smeets. Een occasie Renault. Die eerste auto's hadden twee versnellingen en een achteruit. Alles moest met de voeten bediend, behalve de gashendel. Die bevond zich aan het stuur. Koen Klinkers bezat de tweede auto van Mechelen en die wagens liepen al 90 tot 100 kilometer per uur. Een bus of kamion kon indertijd hoop en al 50 kilometer per uur aan. De voorontsteking gebeurde met de hand of met de "zwingel". Inmiddels deden de motorfietsen hun intrede en Tjeu Klinkers organiseerde daarop de eerste "tuffekoersen" van Mechelen. Op het Boseind had hij speciaal een piste aangelegd. De eerste, tweede en laatste ontvingen een prijs. Ruim 75 jaar geleden zag de verkeerssituatie in Mechelen-aan-de-Maas er heel anders uit dan nu. Als meest gebruikte vervoermiddel fungeerde nog altijd de boerenkar. De fiets had zijn eerste aanloopperiode achter de rug en raakte voorgoed ingeburgerd. D'n tuf of de auto bleken eerder uitzondering dan regel en de wegeninfrastructuur stelde het navenant. De toch wel veel gebruikte Maastrichtersteenweg (zo heette vroeger de Oude Baan) was niet meer of niet minder dan een veldweg, opgevuld met kiezel. "En 's avonds kwam al helemaal niemand op straat. Pikdonker was het buiten, want in 1920 is pas stroom gelegd in Mechelen. Ieder huis kreeg toen één lampje zonder conteur en als het hard waaide, gaf het lampje geen licht meer. Over straatverlichting werd toen helemaal niet gesproken.
Zoeken in deze blog
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
GENK (TOEN GENCK) - TEKENING WANDELAARS
Een intrigerende tekening brengt ons terug naar Genk vermoedelijk ergens in de jaren zeventig van de negentiende eeuw, naar een wereld die a...
-
2018 2018 2023 De hobby-bakkerij van bakker-op-rust Jules Milissen, de stichter van de bakkerijketen 'De Korenaar', met winkels in M...
-
Een vrachtstoomtram met een krachtige loc 850, een Garratt, werd 1n 1930 in gebruik genomen om op de lijn Tongeren-Lanaken mergel en suikerb...


Geen opmerkingen:
Een reactie posten